Waar moet je opletten wanneer je sportvakantie gaat?

Waar moet je opletten wanneer je sportvakantie gaat?

Sporten tijdens vakantie is ontzettend leuk en avontuurlijk. Toch is het net weer even wat anders dan een rust- en zonvakantie. Je moet immers rekening houden met meer risico, vooral als je van plan bent om extreme sporten uit te oefenen. Daarnaast moet je ook rekening houden om de juiste balans te vinden tussen sporten en ontspanning. Wanneer je namelijk overuren in sport maakt, dan is het van cruciaal belang om ook de spieren te kunnen ontspannen. Ook jezelf goed verzekeren is van belang. Daarom vind je in dit artikel een aantal tips om rekening mee te houden wanneer je op sportvakantie gaat:

1.      Kiezen van het juiste land

Het is natuurlijk ontzettend gaaf om bergen te beklimmen in Taiwan of op Safari te gaan in Indonesië, maar check altijd even de toestand in het land zelf. Je hebt namelijk kans dat er dreigingen zijn zoals aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, orkanen, maar ook oorlogen. Het is natuurlijk niet fijn wanneer je in het buitenland zit op de verkeerde plaats op de verkeerde tijd. De kans is dan namelijk groot dat je niet snel of zelfs heelhuids terugkomt. Waar kan je dit soort zaken checken?
Veel reisorganisaties geven reisadviezen af aan toeristen die van plan zijn om naar een bepaald land te gaan. Bekijk en informeer daarom bij jouw reisorganisatie. Mocht je niet bij een reisorganisatie boeken dan kan je altijd nakijken op internet.

2.      Houd rekening met de afstand en de vlucht

Het is natuurlijk afhankelijk van het land van bestemming, maar het verschilt nogal wanneer je drie uur in het vliegtuig zit op weg naar Frankrijk voor een ruitervakantie of wanneer je acht uur in het vliegtuig zit op weg naar Caraïbisch gebied om te duiken. Wanneer je van plan bent om veel te sporten is het noodzakelijk om goed tot rust te komen. Een vliegreis van acht uur maakt meer impact op jouw lichaam dan je denkt. Zorg daarom dat je eerst goed uitrust voordat je je gaat richten op het sporten.

3.      Houd rekening met een jetlag

Ook het hebben van een jetlag kan voor veel lichamelijke problemen zorgen. Mensen kunnen zelfs ziek worden van een jetlag. Het lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan het nieuwe ritme. Gemiddeld heeft een lichaam hiervoor minimaal drie tot vijf dagen voor nodig, afhankelijk natuurlijk van het tijdsverschil. Het zou zonde zijn wanneer je jouw vakantie de hele dag in bed spendeert.

4.      Wees goed verzekerd

Je gaat er natuurlijk niet vanuit maar de kans is er dat er iets met jou gebeurt tijdens de vakantie. Hiervoor dien je je soms aanvullend te verzekeren. Bij een basisverzekering vanuit de zorg zijn natuurlijk vaak de basisdingen verzekerd. Maar wanneer je bijvoorbeeld besluit om extreme sporten uit te oefenen zoals wintersport of een kite-sport vakantie, dan zijn deze sporten niet verzekerd. Dit betekent dat je alle onkosten zelf zou moeten betalen. Vaak kan je extreme sporten aanvullend verzekeren. Ditzelfde geldt voor medische kosten. Mocht er iets gebeuren in het buitenland dan kan het zijn dat je speciale medicatie nodig hebt. Hiervoor ben je niet altijd verzekerd in de basisverzekering. Dit is verschillend per zorgverzekeringleverancier. Check daarom altijd goed jouw zorg basisverzekering voor het buitenland, je kan je namelijk altijd nog extra bijverzekeren voor een klein bedrag.

5.      De juiste voeding

Zodra je veel gaat sporten is het goed om de juiste voeding binnen te krijgen. Op vakantie is het natuurlijk verleidelijk om alleen maar lekkere dingen te eten. Wanneer je dit elke dag doet en je sport regelmatig, dan ga je dit wel na een paar dagen voelen. Dit is zonde, dus denk eraan dat je genoeg groente en vitamine binnenkrijgt.

admin

Reacties zijn gesloten.